Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

24 March 2013

Breastfeeding In Public.



"bab gambar dlm majalah pun aku skeptikal sket, aku mmg xkan antar la gambar aku mcm tu kat mana2. aku menengok si dynas yg hot tu bf pun aku rs semcm.. tapi btul kata komen kat atas, if tak buat camtu, mcm mana nak promot bf kat org ramai..."

Tau pun segan tapi...promote? Promote apa sebenarnya ni?

Makin banyak komen aku baca, aku makin confuse. Tah tah korang pun confuse. Nak promote kebaikan susu ibu? Lepas bersalin nurse tak ajar ke? Aku sendiri pun kena dengar...siap kena ajar lagi macam mana nak pakai tangan aku simulate pengeluaran susu ibu ni. As long kau beranak dekat mana kau sepatutnya kena beranak...kau akan diajar macam mana nak menyusu dan apa kebaikannya menyusu ni.

Sebab tu kalau kau bersalin kat hospital kerajaan ni ada kebaikan dia. Kau kena paksa breastfeed dengan nurse sehinggalah kau boleh breastfeed. Menangislah anak kau macam mana pun mak kena belajar breastfeed sampai boleh melainkan ada special case. Takkanlah sebagai seorang ibu kau sendiri tak tau apa kebaikan susu ibu ni? Naturally kau sendiri tau kan yang breastfeeding tu penting. Satu benda yang tak payah promote pun.Takkan lah korang assume semua mak-mak yang tak menyusu anak ni "bangang" jadi perlu di didik?

Kalau kau kata aku bangang...aku pun rasa grup kau buat benda camtu dekat orang lain, assume mak2 lain "bangang."

Penganjur kata..nak promote openness of breastfeeding sambil petition management KLCC supaya tambah bilangan bilik menyusu. Nak bilik menyusu atau nak menyusu mana2 suka sebenarnya?

Sekiranya kalau dah tambah bilik nanti, dah tak payah la nak menyusu dalam kedai lagi kan? Ke nak jugak?

Atau sebenarnya nak promote nursing cover? Sebab ada selebriti datang...tolong promote nursing in public. Atau selebriti tu tolong promote "alat nak bantu nurse in public" ?

Sebagai seorang bapa...aku berpegang teguh kepada pendirian aku ; terlalu banyak crap di luar sana yang dijual kononnya nak memudahkan hidup seorang ibu dengan alasan; nak membuatkan ibu rasa tak limited bergerak.

Ada sebabnya kenapa orang2 tua suruh mak-mak baru habis bersalin duduk rumah diam2. Faktor utama, kesihatan mak anak. Faktor kedua adalah supaya keselamatan anak tu sendiri. Faktor ketiga adalah supaya bapak2 takyah beli benda2 crap yang hanya akan dipakai untuk beberapa bulan. Dah lah mahal nak mampus barang2 nya.

Gua takkan faham masalah kau. Tapi aku pun ada anak. Kenapa korang kata aku tak paham apa korang rasa? Anak aku kalau dia lapar nak menyusu dia merangkak sendiri ke gi kedai beli apa dia nak?


...................

Puan-puan...aku tak kata puan2 sengaja tunjuk nipple tapi ADA MASANYA ada yang menyusu sampai ternampak nipple.

Kalaulah ada seorang lelaki, sambil jalan2...dia selak baju dia sampai nampak nipple. Boleh ke tak puan-puan elakkan daripada memandang? Boleh..tapi mesti ada tertengok jugak sekali at least. Rasa selesa tak kalau dia buat camtu? Mesti tak. Lelaki jalan2 sambil tayang nipple, mesti la segan nak tengok.Tapi salah ke nak tengok?

Tak salah. Itu bukannya aurat dia pun. Kalau aku jalan2 tak nak pakai baju tapi aku tarik seluar sampai atas pusat..aku still lagi tutup aurat. Kau nak tengok nipple aku berapa lama kau suka pun tengok la.

Tapi kenapa anda segan nak tengok? Mesti kau akan assume aku tak reti malu...tapi apa yang aku buat tak salah...dari segi agama pun tak salah. Cuma benda tu pelik, kan?

Begitulah jugak perasaannya macam mana rasanya aku dan sesetengah "golongan non-educated" kat sini rasa bila ada mak-mak breastfeed dekat orang lalu lalang ramai2. Cuma tak ramai yang berani admit dia tak selesa sebab dia takut kena kutuk. Aku tak takut. Aku admit aku tak selesa.

Jadi tolonglah,tolonglah Kerajaan Malaysia...wujudkan akta supaya SEMUA premis awam ada tempat menyusu yang boleh muat 30 orang serentak. Aku tau ada kawan2 aku yang kerja sebagai tukang draft dasar kerajaan.

Mintak tolong sampaikan dekat mana2 pihak yang berkenaan. Tak payah lah diorang beli pelbagai benda dan membuatkan tiap2 kali keluar rumah gi shopping nampak macam nak balik kampung.

Tau rasa malu tapi sebab nak promote punya pasal sanggup.
Apa punya pemikiran la pengkomen yang aku quotekan kat atas tu.

ps - gambar di atas gambar lelaki. Jangan risau. Boleh tenung berapa lama anda suka.

Sumber Cursing Malay


No comments: